STEM-освіта, проєктна робота, розуміння дітей, для чого вони вчаться і як зможуть в житті використати свої знання. Сучасний підхід до навчання юних українців впроваджує директорка «Liko-School» Олена КУХАРЕВСЬКА. У нашому інтерв’ю вона розповідає про нові реалії навчання у війну, психологічну підтримку дітей та інновації в школі!
- Олено, Ви вже декілька років розвиваєте авторську школу – «Liko-School». Звідки взялася така ідея?
- «Liko-School» – це місце, в якому навчають дітей важливим життєвим навичкам. В Ліко-школі ми підходимо до освіти з урахуванням змін у суспільстві і житті людини під впливом технологій. Створити таке місце було моєю ідеєю ще на початку 2000-х років, і в 2014-му році, у важкий рік для України, відкрилася школа для учнів 1-4 класів. Спочатку в нас було мало дітей, але лише за рік роботи до нас прийшло вдвічі більше учнів. За три навчальні роки ми мали запит від батьків на продовження навчання в середніх і старших класах Ліко-школи. Тому в 2018-му у нас вже з’явився ліцей в окремій сучасній будівлі. І перед війною школа була заповнена на максимум. До 24 лютого в школі було 700 дітей.
- А в чому унікальність цієї школи? Що діти роблять у «Liko-School»?
- Разом із командою ми розробили візію і стратегію розвитку технологічного ліцею, освітнє середовище якого базується на цінностях і формуванні ключових компетентностей людини ХХІ століття. Наша школа інноваційна у багатьох напрямках. Запровадження комп’ютерних технологій в навчанні дозволило Ліко-школі ввійти до десятки найкращих шкіл світу за рейтингами Microsoft. Ми стали першою школою в Україні, в якій відкрився авторизований тренінговий центр Apple. Освітня програма нашого технологічного ліцею передбачає STEM – підходи до вивчення природничих наук, математики і фізики через активне залучення дітей у проєктну роботу. Ми прагнемо створити умови для розуміння дітей – для чого вони вчаться і як зможуть використати свої знання в житті. Ще одним освітнім трендом нашої школи є вивчення іноземних мов з 1 класу. Уроки англійської мови в кожному класі щодня. Англійська мова для учнів Ліко-школи – не один з навчальних предметів, а мова спілкування та пізнання світу. Тому, крім уроків англійської мови, з 3 класу в програмі уроки Science англійською мовою. А починаючи з 7 класу учні Ліко-школи мають можливість розпочати навчання за програмою «Подвійний диплом» і здобути свідоцтво про закінчення середньої школи США від Аризонського державного університету. Крім англійської мови, з 3 класу можна обрати вивчення другої іноземної мови. І тут теж багато можливостей: французька, німецька, китайська або іспанська. Середня школа – це період підготовки до профільного навчання, в 7-9 класах ми даємо дітям спробувати все, що тільки може зацікавити сучасних школярів: це літературні, театральні та історичні клуби, гуртки з технологій, студії живопису та ательє, кулінарна студія та майстерні з трудового навчання , в яких діти власноруч шиють і в’яжуть, вчаться готувати та створюють унікальні вироби з деревини і пластика. Старша школа є профільною. Наразі ми маємо такі профілі як архітектура та дизайн, ІТ, біотехнології та медицина. І другий рік поспіль розвивається напрямок бізнесу і підприємництва.
- Олено, мабуть, життя в школі докорінно змінилося із початком війни. Які зараз Ваші будні?
- З початку навчального року у нас працює тільки один корпус, кількість дітей зменшилася майже вдвічі, маємо 400 учнів. Але я вважаю, що зараз це для нас усіх великий успіх: ми створили можливість для навчання українських дітей під час війни. Хочу сказати, що у нас в школі безпечно. Безпека учнів завжди була для нас в пріоритеті, а зараз – це надважливо. Корпус, де сьогодні навчаються наші учні, має нульовий поверх, ми обладнали його як повноцінне укриття, в якому кожен клас має свій кабінет. Якщо звучить повітряна тривога, діти спускаються у свої кабінети і навчання продовжується. У тих кабінетах є парти, дошка, учні забезпечені персональними планшетами, працює стабільна мережа Wi-Fi. Тобто укриття дозволяє не лише пересидіти небезпеку, а й забезпечує умови для якісного навчання. Кожного ранку ми діємо за алгоритмом у разі оголошення повітряної тривоги і приймаємо рішення, чи виводити дітей та вчителів на навчання в школу. Якщо сирена запрацювала зранку і довго не закінчується, уроки розпочинаються онлайн. Після закінчення сирени, у всіх є година, аби приїхати до школи. Бувають дні, коли діти взагалі до школи не йдуть, уроки проходять онлайн. Це щоденні виклики і ми пристосувалися до нової реальності.
- Чи вдається проводити якісь заходи для учнів із постійними тривогами?
- Так, шкільне життя дітей не обмежується уроками, ми продовжуємо проводити багато заходів для дітей, більшість з них присвячені українській історії, культурі та мові. Наразі популярність таких заходів зростає, зросла і повага до української мови, бажання спілкуватися українською, адже не секрет, що частина дітей до війни з певним спротивом переходили на українську. Наразі вони змінюють своє ставлення до української мови, історії і культури українського народу. Війна дала розуміння, що без національної самоідентифікації ми не побудуємо успішної держави. Тому все, що зараз відбувається у школі, пов’язано з Україною, ми щодня дякуємо нашим воїнам, за те що можемо навчатися. Ми проводимо благодійні ярмарки, завдяки яким ми вже придбали авто для ЗСУ! І відправили його на фронт нашим захисникам. Наші учні активні учасники волонтерських заходів, продають власні вироби та випічку і зароблені гроші донатять на ЗСУ.
- Як діти сприймають війну і ті події, які вони бачать? Чи допомагаєте якось учням зрозуміти все те, що відбувається в країні?
- Всі діти по-різному реагують на війну. Одні, на перший погляд, спокійні, деякі діти не можуть приховати свій тривожний або пригнічений стан. Всі травмовані війною, тому в школі працює психологічна служба. Психологи протестували діток, виявили рівень травмованості і розробили корекційну програму для взаємодії з дітьми. Психологи школи також провели спеціальні навчання для вчителів з психоемоційної стабілізації дітей під час стресових ситуацій. Можна сказати, що фокус уваги всіх педагогів школи спрямований, перш за все, на створення безпечної і комфортної атмосфери в школі, адже діти навчаються лише тоді, коли відчувають безпеку і довіру до свого оточення. Цієї осені я побачила, як діти підтримують один одного. Старшокласники допомагають меншим, а малі тягнуться до старших. Діти змінилися, вони стали добрішими, в них збільшилась емпатія. А головне – вони дуже пишаються тим, що вони українці.
- Олено, як Вам вдалося знайти цілу команду професійних викладачів у школу? Бо це досить важка справа.
- Дійсно, учительська команда – найцінніший скарб Ліко-школи. І хоча проблема з педагогічними кадрами існує, це взагалі проблема по Україні, ми змогли об’єднати справжніх професіоналів. Ми розуміємо, що команда – це люди з однаковим цінностями, спільними мріями і високим рівнем відповідальності. Протягом останніх років ми разом із вчителями, батьками і дітьми визначали спільні цінності й цілі. На жаль, під час війни частина колективу змушена була змінити місце проживання, але я переконана, що коли закінчиться війна, ми зберемо усю команду і будемо працювати далі разом.
- Багато дітей зараз виїхало за кордон. Як українські учні в Європі зберігають зв’язки з рідною школою/освітою?
- Приблизно 70% наших учнів виїхали за кордон і зараз навчаються в країнах Європи, США та Канаді. Майже в кожній країні є учні «Liko-School». Вони зберігають зв’язки із нами, більшість з них навчаються в онлайн форматі. Ми всі знаємо, що математика в Україні вивчається більш досконало, і наші учні демонструють високий рівень з цього предмету в зарубіжних школах. Тому ми радимо батькам, які відвели своїх дітей в школу за кордоном, брати лише частину наших предметів онлайн (українську мову, історію, математику), аби не перенавантажувати учнів. І батьки і діти пишуть нам, що дуже хочуть повернутися в Україну, сумують за домом. І ми чекаємо на цей час, коли все буде добре і буде Україна!
- Питання, яке ми задаємо усім – що зробите першим після перемоги України?
- Це буде величезна подія – наша перемога. Ми разом з учнями та батьками відсвяткуємо це і почнемо власне відновлення та відбудову. Ми будемо підтримувати нашу країну усіма силами.