Перейти до панелі інструментів
миллениум

Сьогодні освіта — це не лише знання, а й простір, де діти вчаться розуміти себе й світ. Галина СИЩУК — півфіналістка Global Teacher Prize Ukraine, засновниця Центру діяльнісної освіти «Стежка» — педагог, що виховує силу замість тривоги. Вона переконана: сучасна школа має допомагати дитині знаходити опору, а не лише навчати читати й писати.

— Галино, Ви належите до кола вчителів-новаторів, які змінюють освітню культуру. Як, на Вашу думку, сьогодні має виглядати школа, що допомагає дитині рости сильною, впевненою і вільною від тривоги?
— Для гармонійного розвитку дитині потрібна опора — дорослий, який приймає її емоції, пояснює, що відбувається, і допомагає знайти вихід. Ми маємо не лише передавати знання, а й навчати дитину бачити власні сильні сторони, розуміти себе. Школа майбутнього — це місце, де цінують різність і допомагають кожному відчути успіх у власній унікальності.
— Світ змінюється швидше, ніж будь-коли. Як педагог може допомогти дитині навчитися не боятися невизначеності, а сприймати її як простір можливостей?
— Дитяча поведінка часто є компенсацією певних труднощів розвитку. Важливо розуміти ці причини, а не лише оцінювати зовнішні прояви. Сьогодні ми маємо покоління дітей із низькою вольовою регуляцією, бо батьки, які виросли в обмеженнях, прагнуть дати «все й одразу». Учитель має пояснювати важливість правил, допомагати родині розуміти особливості дитини. Лише спільна робота школи й батьків створює середовище, у якому дитина зростає без тривоги.
— У чому, на Ваш погляд, коріння дитячої тривожності — у тиску, темпі життя чи в нестачі довіри між дитиною та дорослими?
— Часто дорослі забувають, хто несе відповідальність. Ми звинувачуємо дітей у залежності від гаджетів, хоча саме дорослі дали цей інструмент і підмінили ним спілкування. Коли дитина не відчуває поруч сильного, надійного дорослого, вона шукає контроль там, де може — у віртуальному світі. Так формується тривожність і втрачається довіра.
— Діяльнісна освіта, яку Ви активно розвиваєте, формує не лише знання, а й внутрішню силу. Як практичні дії, досвід і взаємодія допомагають дітям відчути себе впевненими та самостійними?
— У діяльнісному підході дитина — не пасивний слухач, а активний дослідник. Вона діє, помиляється, робить висновки. Кожен досвід, навіть негативний, має цінність. Чим різноманітніший досвід, тим сильніше розвинена здатність мислити, діяти й ухвалювати рішення. Це освіта не для оцінок, а для життя.
— Яку роль сьогодні відіграє вчитель у вихованні емоційно зрілої особистості?
— Учитель — значущий дорослий, на якого дитина орієнтується. Часто саме школа стає місцем, де дитину вперше приймають без умов. Наше завдання — створити безпечний простір, у якому дитина може помилятися, навчатися й не боятися. Учитель не карає, а підтримує, пояснює й допомагає дитині пізнавати себе.
— Як батьки можуть підтримати філософію «виховання сили замість тривоги» вдома?
— Почати варто з власного прикладу. Карл Юнг казав: «Діти виховуються не словами, а тим, ким є дорослий». Якщо ми спокійно реагуємо на труднощі, визнаємо помилки, співчуваємо — діти засвоюють це як норму. Усе починається зі ставлення батьків до себе й до життя.
— Якщо уявити дитину майбутнього — якою Ви бачите її?
— Гнучкою, сміливою, відкритою до нового. Це діти, які не бояться змінювати напрям, пробувати, ризикувати. Їхня сила — у здатності швидко адаптовуватися й не втрачати себе у світі, що постійно змінюється.
— І на завершення: яке головне послання Ви б хотіли передати сучасним учителям і батькам?
— Не забувайте, хто тут дорослий. Від нашої зрілості залежить емоційна стійкість дитини. Діти мають право бути дітьми — справжніми, щирими, з помилками й мріями. Наш обов’язок — бути поруч і нести відповідальність.

HALYNA SYSHCHUK: “CHILDREN HAVE THE RIGHT TO BE CHILDREN, AND ADULTS HAVE THE DUTY TO BE ADULTS”

Тoday, education is not only about knowledge, but also a space where children learn to understand themselves and the world. Halyna SYSHCHUK, semi-finalist of the Global Teacher Prize Ukraine and founder of the “Stezhka” Activity Education Centre, is an educator who fosters strength instead of anxiety. She is convinced that modern schools should help children find support, not just teach them to read and write.

— Halyna, you belong to a circle of innovative teachers who are changing the culture of education. In your opinion, what should a school that helps children grow up strong, confident and free from anxiety look like today?
— For harmonious development, a child needs support — an adult who accepts their emotions, explains what is happening, and helps them find a way out. We must not only impart knowledge, but also teach children to see their own strengths and understand themselves. The school of the future is a place where diversity is valued and everyone is helped to feel successful in their own uniqueness.
— The world is changing faster than ever. How can educators help children learn not to fear uncertainty, but to see it as an opportunity?
— Children’s behaviour is often a compensation for certain developmental difficulties. It is important to understand these causes, rather than just evaluating external manifestations. Today, we have a generation of children with low willpower because parents who grew up with restrictions strive to give them “everything at once.” Teachers should explain the importance of rules and help families understand their children’s individual characteristics. Only through the joint efforts of schools and parents can an environment be created in which children can grow up without anxiety.
— In your opinion, what are the roots of childhood anxiety — pressure, the pace of life, or a lack of trust between children and adults?
— Adults often forget who is responsible. We blame children for being addicted to gadgets, even though it was adults who gave them these devices and replaced communication with them. When a child does not feel that there is a strong, reliable adult nearby, they seek control where they can — in the virtual world. This leads to anxiety and a loss of trust.
— The activity-based education that you are actively developing shapes not only knowledge but also inner strength. How do practical actions, experience and interaction help children feel confident and independent?
— In the activity-based approach, children are not passive listeners but active explorers. They act, make mistakes and draw conclusions. Every experience, even negative one, is valuable. The more diverse the experience, the stronger the ability to think, act and make decisions. This is education not for grades but for life.
— What role does a teacher play today in raising an emotionally mature person?
— Teachers are important adults whom children look up to. Often, school is the first place where children are accepted unconditionally. Our task is to create a safe space where children can make mistakes, learn and not be afraid. Teachers do not punish, but support, explain and help children to discover themselves.
— How can parents support the philosophy of “raising strength instead of anxiety” at home?
— It is worth starting with your own example. Carl Jung said, “Children are not raised by words, but by who adults are.” If we react calmly to difficulties, admit mistakes, and show compassion, children will learn this as the norm. It all starts with parents’ attitude towards themselves and life.
— If you imagine a child of the future, how do you see them?
— Flexible, bold, open to new things. These are children who are not afraid to change direction, try new things, and take risks. Their strength lies in their ability to adapt quickly and not lose themselves in an ever-changing world.
— And finally, what is the main message you would like to convey to today’s teachers and parents?
— Don’t forget who the adults are here. Our maturity determines our children’s emotional stability. Children have the right to be children — real, sincere, with mistakes and dreams. It is our duty to be there for them and take responsibility.

Зв'яжіться з нами

Наші менеджера проконсультують вас за всіма питаннями