Tамара ФРАНЦЕВІЧ – артекспертка, колекціонерка та дослідниця живопису. Вона професійно оцінює твори мистецтва, консультує приватних колекціонерів і має багаторічний досвід у сфері антикваріату. Сьогодні пані Тамара розповідає, як починався її шлях у мистецтвознавстві, де знаходить унікальні роботи та що для неї є справжньою художньою цінністю.

– Як давно Ви зацікавилися антикваріатом?
– Моє захоплення почалося ще в дитинстві – я росла серед книжок і старовинних речей, у оточенні, де цінували історію. Згодом була участь у Подільській археологічній експедиції та досвід роботи в Музеї історії Десятинної церкви – це лише зміцнило мій інтерес.
А у 2014 році, працюючи архітекторкою в Нідерландах, потрапила до родини «старих грошей». Їхня приватна колекція, з полотнами Вермеєра та Мане, справила на мене незабутнє враження. Саме тоді я познайомилася з артдилерами, почала відвідувати аукціони, вступила до університету – і повністю занурилася у світ мистецтва.
– Як саме обираєте речі для своєї колекції?
– Усе залежить від замовника. Якщо працюю з колекціонером – орієнтуюсь на його естетичні вподобання. А коли купую для себе – довіряю лише емоційному відгуку.
Мені близькі експресіоністи, особливо Еґон Шіле, а також графіка – як у Рене Грюо. У моїй колекції є один із його аркушів, і я цим надзвичайно пишаюсь.
– Поділіться якоюсь історією, пов’язаною з антикваріатом.
– Під час стажування в брюссельській артлабораторії ми отримали запит на експертизу полотна, яке приписували Ван Гогу. Раніше його вже виставляли в Стамбулі, де воно викликало чималий скандал.
Ми вирушили на перевірку – і з’ясували, що це дуже якісна, але груба підробка. Найцікавіше те, що сам холст справді був старовинним – III століття до н.е., що автоматично виключає авторство Ван Гога.
У цій галузі потрібно завжди бути уважним – це майже як робота детектива.
– Чи маєте улюблені місця для пошуку антикваріату?
– Великі шедеври іноді можна знайти навіть на смітнику – в прямому сенсі. Але мої найулюбленіші місця – це барахолки. Люди часто не підозрюють, яку культурну чи історичну цінність мають речі, що продаються за безцінь.
Саме серед, здавалося б, непотребу, можна натрапити на справжні скарби. І заради таких знахідок я люблю цю справу.
Tamara Frantsevich: «Antiques Are My Love and Passion»
Tamara Frantsevich is an art expert, collector, and painting researcher. She professionally evaluates works of art, consults collectors, and has many years of experience in the field of antiques. Today, she shares how her journey in art history began, where she finds unique pieces, and what true artistic value means to her.
– How long have you been interested in antiques?
– My passion began in childhood — I grew up surrounded by books and vintage objects in a family where history was deeply appreciated. Later, I took part in the Podil archaeological expedition and contributed to the Museum of the Tithe Church, which only strengthened my interest. But the real turning point came in 2014, when I was working as an architect in the Netherlands, in a family of “old money.” Their collection — with canvases by Vermeer and Manet — left a deep impression on me. It was then that I was introduced to art dealers, started attending auctions, entered the university, and fully immersed myself in the art world.
– How do you select works for your collection?
– It depends on the client. If I’m working for a collector, I always consider their aesthetic preferences. But when choosing for myself, I look for an emotional connection. I’m especially drawn to expressionists, particularly Schiele, and also graphic works — like those of Gruau. I own one of his pieces, and I’m incredibly proud of it.
– Tell us a story related to antiques.
– While interning at an art laboratory in Brussels, we received a high-profile request to evaluate a painting attributed to Van Gogh. The piece had already been exhibited in a museum in Istanbul, causing quite a scandal. We traveled there to authenticate it — and discovered it was a well-crafted, yet blatant forgery. The most fascinating part? The canvas itself was genuinely ancient, dating back to the 3rd century BCE, which clearly rules out any connection to Van Gogh. In this field, you must always stay alert — it’s a job that often feels like detective work.
– Do you have favorite places to look for antiques?
– Masterpieces can sometimes be found in the trash — quite literally. But my favorite places are flea markets. People often don’t realize the value of the items they sell for pennies. It’s in those chaotic heaps that true treasures can be found. And it’s for the sake of such discoveries that I truly love this work.