Логопединя Любов ЧУЛАК – відома фахівчиня, яка багато років допомагає дітям навчитися говорити правильно та вільно. Далі – експертні коментарі та ефективні поради для батьків.

– Пані Любове, раді знайомству. Скажіть, з якого віку варто звертати увагу на мовленнєвий розвиток дитини?
– Мовленнєвий розвиток – один із ключових аспектів раннього дитинства. Важливо стежити за тим, чи формується мовлення дитини відповідно до вікових норм. Якщо малюк суттєво відстає у цьому процесі, батькам варто звернутися за консультацією до логопеда.
Перші мовленнєві реакції з’являються вже у два місяці. Приблизно у чотири місяці дитина починає лепетати, а до року вимовляє перші прості слова. У дворічному віці малюк починає усвідомлено користуватися мовою, а у три роки активно спілкується з оточенням.
Шиплячі звуки з’являються у дітей приблизно у 4-річному віці, сонорні – у 5–6 років. Якщо 5-річна дитина не вимовляє шиплячі звуки, це вже можна вважати порушенням мовлення.
Я б хотіла виділити кілька факторів, що позитивно впливають на ефективність логопедичної роботи:
- Індивідуальний підхід. І, звісно, безумовна любов до дітей.
- Систематичність занять (2–3 рази на тиждень або більше).
- Ранній початок корекції.
- Ігрові методи, які допомагають утримати увагу дитини та зробити навчання цікавим.
- Співпраця з батьками.
– Якими інструментами Ви користуєтеся в роботі?
– У моєму кабінеті є багато різних дидактичних і настільних ігор, логопедичних і нелогопедичних іграшок, які я адаптую під навчальні завдання. Також маю реквізити для рухливих ігор.
Я люблю співати, тому на кожне заняття створюю для дітей поспівки, римівки та пісні. Використовую логопедичні комп’ютерні ігри. А від березня 2020 року разом із сином працюю над великим проєктом зі створення інтерактивних комп’ютерних ігор «Логопедійка». Як вчителька, я розробляю ігри відповідно до корекційних програм, затверджених МОН України.
– Дайте, будь ласка, найефективніші, на Вашу думку, поради батькам, чиї діти потребують допомоги.
– Моя перша порада: колишіть своїх новонароджених дітей і співайте їм колискові.
Друга: розмовляйте з дітьми про все! Ваше мовлення має бути чітким, плавним і виразним.
Третя: розвивайте у дитини навички самообслуговування, адже мовлення тісно пов’язане з мисленням. Читайте, коментуйте, розповідайте історії, радійте кожному новому слову вашої дитини!
Четверта: не купуйте дітям гучні шумові або музичні іграшки.
П’ята: не використовуйте гаджети для заспокоєння дитини. Не змушуйте її вимовляти звуки, які вона ще не вміє.
Допоможіть своїй дитині стати успішною! Адже перше, чим людина представляє себе у суспільстві, – це її мовлення.
ADVICE OF THE SPEECH THERAPIST LIUBOV CHULAK
Speech therapist Liubov Chulak is a well-known specialist who has been helping children learn to speak correctly and fluently for many years. Here are her expert comments and effective tips for parents.
– Mrs. Liubov, it is nice to meet you. Tell us at what age should we pay attention to a child’s speech development?
– Speech development is one of the key aspects of early childhood. It is important to monitor whether the child’s speech is developing in accordance with age-related norms. If the child is significantly behind in this process, parents should seek advice from a speech therapist.
The first speech reactions appear as early as two months. At about four months, the child begins to babble, and by the age of one, he or she says the first simple words. At the age of two, the child begins to use language consciously and at the age of three, he or she actively communicates with others.
Hissing sounds appear in children at around 4 years of age, and sonorous sounds at 5-6 years of age. If a 5-year-old child does not make hissing sounds, this can already be considered a speech disorder.
I would like to highlight several factors that have a positive impact on the effectiveness of speech therapy:
- An individual approach. And, of course, unconditional love for children.
- Regularity of lessons (2-3 times a week or more).
- Early start of correction.
- Game methods that help to keep the child’s attention and make learning interesting.
- Cooperation with parents.
– What tools do you use in your work?
– I have many different didactic and board games, speech therapy and non-speech therapy toys in my office, which I adapt to the educational tasks. I also have props for outdoor games.
I love to sing, so for each lesson I create chants, rhymes and songs for children. I use speech therapy computer games. And since March 2020, together with my son, I have been working on a large project to create interactive computer games called “Logopedika”. As a teacher, I develop games in accordance with correctional programmes approved by the Ministry of Education and Science of Ukraine.
– Please give the most effective advice, in your opinion, to parents whose children need help.
– My first tip is to cradle your newborn babies and sing them lullabies.
Second: talk to your children about everything! Your speech should be clear, smooth and expressive.
Third: develop your child’s self-service skills, because speech is closely related to thinking. Read, comment, tell stories, enjoy every new word your child says!
Fourth: do not buy loud noise or musical toys for children.
Fifth: do not use gadgets to calm your child. Do not force your child to make sounds that he or she does not yet know how to make.
Help your child become successful! After all, the first way a person presents himself or herself in society is through his or her speech.
https://www.facebook.com/logopedijka/