Вона потрапила у список «30 до 30» та на обкладинку Forbes у 28 років! Засновниця першого коворкінгу в Україні та амбасадорка українського бізнесу у світі – АННА ПЕТРОВА – розповіла, як вдалося запустити програму підтримки для жінок-біженок в Європі, на якому рівні знаходиться зараз українська культура підприємництва та як розвивати свою справу у часи невизначеності.
– Анно, вітаємо! Ви знаєте все про успішний бізнес! Як прийшли до заснування першого центру підприємництва Startup Ukraine?
– Я вірю, що підприємництво й освіта – це дві речі, які розбудовують суспільство, саме тому у 2012 році заснувала Startup Ukraine – перший центр підприємництва та інновацій в Україні. Ми були першими, хто почав створювати та розвивати культуру підприємництва в Україні. У нас була перша школа з підприємництва, перший коворкінг, перші заходи для підприємців, зокрема виїзні, як-от бізнес-табори тощо.
Наша ціль – створити нову генерацію підприємців і популяризувати українське, як всередині держави, так і за кордоном. Наразі в Startup Ukraine пройшли навчання комплексно 5 тисяч людей, з яких близько 2 тисяч створили власну справу. Понад 50 тисяч брали участь у наших конференціях, бізнес-сніданках тощо. У цілому понад 1 млн людей, так чи інакше, взаємодіяли з нами.
– Як ви оцінюєте культуру підприємництва в Україні зараз?
– Культура підприємництва для мене складається з трьох аспектів: мислення підприємця, розвитку його компетенцій і навичок, та в цілому цінностей людини, яка веде власну справу.
Зараз люди бажають створювати щось в Україні, є дуже багато молодих брендів, які розвиваються навіть в умовах війни. Перший такий «бум» відбувся у 2014 році, другий – у 2023 році. Але культура підприємництва з погляду компетенції, ведення бізнесу, підходів у нас ще на низькому рівні.
– Вже під час війни Ви запустили програму підтримки для українських жінок-біженок з відкриття власної справи у Європі. Які результати?
– Після лютого 2022 року ми не змогли продавати курси Startup Ukraine, навіть з морального погляду. Почали шукати фінансування програм від меценатів, щоб дати безплатну можливість людям, які хочуть запустити власну справу.
Перша програма, яку ми блискавично створили всього за два місяці, була для жінок-біженок в Данії, за підтримкфи локального офісу Google. Тоді долучилося 60 учасниць. Ми допомогли їм відшукати сили та повернути віру в себе. Восени запустили цю програму у Швеції. І ще у нас була програма онлайн для жінок у Великобританії. Так, одна наша випускниця згодом переїхала з Данії до Шотландії й відкрила там власний суші-бар. Є кейси, коли жінки зрозуміли, що їм рано виходити на міжнародний ринок, тому повернулися додому та успішно працюють тут.
Як амбасадорка українського підприємництва я також виступала на різних іноземних конференціях по бізнесу, розповідала, що у нас відбувається, займалася економічно-культурною дипломатією.
В Україні ми зробили проєкт співдії підприємців разом з БФ «Співдія», та роздали 100 тисяч євро грантів, шукали технологічні рішення для підприємців.
– Над чим працюєте зараз?
– З 2023 року ми фокусуємося більше в Україні. Отримали гранти від Міжнародної організації з міграції й зробили програми підтримки для мікро- і малого бізнесу в 5 регіонах, роздали понад 500 тисяч євро. Проводимо онлайн Startup Camp Madein Ukraine для жінок, запускаємо наші навчальні програми. Один з останніх – для 10 українських брендів по виходу на ринок Америки. Організували їх участь у Лос-Анджелес Fashion Week, де вони отримали змогу показати свої колекції.
Ще працюємо над Startup Challenges. Я проводжую свою діяльність як радниця підприємців. Більше – шукайте на сайті startupukraine.com, або на моїх сторінках у соцмережах.
– Як розвивати свою справу в часи війни та невизначеності?
– Важливо прийняти факт, що час невизначеності буде завжди. Доля бізнесу, його фінансові результати залежать від вашого стану, психологічного, емоційного, фізичного. Підтримуйте себе, відпочивайте, турбуйтесь про здоров’я, щоб були сили рухатися вперед.
Друге, пропрацюйте свою бізнес-модель. Прийшов час взаємодіяти з ринком, створювати колаборації з партнерами, а не тільки думати, що всі конкуренти. Шукайте нові способи, моделі, як заробляти кошти (онлайн, діджитально). Пам’ятайте про ризики. Не бійтеся, але пропрацюйте план «B», «D» тощо. І завжди вірте у свої сили!