Доктор права у сфері IT – ОЛЕКСІЙ КОЧЕРЕВ – у своїй експертній думці розглядає важливі аспекти взаємодії між ШІ та IT, аналізує їхні впливи на сучасне суспільство та розкриває потенційні перспективи цієї галузі, що динамічно розвивається.
Олексій Кочерев має три вищі освіти: спеціаліст, технічне, КПІ; спеціаліст, правознавство, Державна академія водного транспорту; магістр, регіональне управління, Національна академія державного управління при Президентові України.
– Пане Олексію, радо вітаю Вас на просторах журналу. Пропоную розпочати з того, як виник Ваш особистий та професійний інтерес до права у сфері IT та штучного інтелекту?
– Сферою ІТ я займаюсь майже усе своє життя, адже розпочинав ще помічником у комп’ютерному класі середньої школи. ІТ – дуже серйозний та широкий напрямок, який активно розвивається. Штучний інтелект є однією з найперспективніших технологій.
Тож право в сфері IT та штучного інтелекту включає ряд складних питань, які вимагають особливої уваги з боку юристів, розробників та бізнесу. Наприклад, авторське право та патентування, приватність та захист даних, відповідальність за роботу штучного інтелекту, етика та регулювання, контракти та комерційні угоди тощо.
– Які основні виклики Ви вбачаєте в правовому регулюванні штучного інтелекту у сучасному світі, особливо в контексті розвитку технологій?
– На мою думку, повинна бути відповідальність та прозорість. Визначення, хто несе відповідальність за помилки або зловживання штучного інтелекту є складним, особливо коли системи самонавчаються. Штучний інтелект може обробляти величезні обсяги особистих даних, що ставить під загрозу приватність і вимагає суворого контролю за дотриманням норм захисту даних. Розробка і впровадження штучного інтелекту, що діє етично та справедливо – складне завдання.
Також важливе питання – це інтелектуальна власність. Визначення авторства та прав на твори, створені штучним інтелектом, є предметом гострих дискусій і потребує нових підходів.
– На Ваш погляд, які найближчі перспективи для використання штучного інтелекту у сфері права та юриспруденції?
– Штучний інтелект відкриває значні можливості для сфери права та юриспруденції. Він може допомогти у виконанні рутинних юридичних завдань, таких як аналіз документів, пошук прецедентів, структурування договорів. Також штучний інтелект може надавати базову правову консультацію та допомагати в автоматизованому розв’язанні простих юридичних питань, роблячи правову допомогу доступнішою для ширшого кола людей.
Штучний інтелект може використовуватися для аналізу судових рішень та рекомендацій щодо вибору оптимальних правових підходів в складних ситуаціях.
– Які етичні аспекти потрібно враховувати при розробці та застосуванні штучного інтелекту в правовій сфері?
– Важливо, щоб системи штучного інтелекту були прозорими у своїй роботі та могли надати обґрунтування своїх рішень. Це відіграє значну роль у правовій сфері, де рішення мають велике значення для життя та прав людей. Загалом етичні аспекти мають бути інтегровані в розробку та застосування штучного інтелекту в правовій сфері, щоб забезпечити етичну та ефективну роботу систем.
– Поділіться, будь ласка, Вашими ініціативами та проєктами в правовій галузі для підтримки інновацій у сфері Штучного інтелекту та ІТ?
– Наразі я займаюся розробкою та навчанням власного штучного інтелекту. Сподіваюся, що це дасть змогу вивести цю технологію на новий рівень. На базі свого ШІ, я планую реалізовувати продукти в різних сферах. Зокрема, це будуть продукти в правовій сфері, про які ми говорили раніше.
Вони дадуть змогу прискорити й спростити роботу як юридичних компаній, так і приватних осіб, які зможуть отримувати юридичні послуги безпосередньо від ШІ.